Zdjęcia podwodne Egipt 2009

Przedstawiamy zdjęcia podwodne z raf koralowych morza Czerwonego wykonane przez nas w sierpniu 2009r. 
Photo: Tomasz Kochanowski

 

 

Fotografia podwodna



Najtrudniejsze w fotografii podwodnej oprócz samego nurkowania jest prawidłowe kadrowanie i dobór parametrów ekspozycji - światła i czasu.
W kadrowaniu przeszkadza przede wszystkim maska przez, którą patrzymy na wyświetlacz aparatu, (zaparowana napewno nam nie pomoże). Dodatkowo na małych głebokościach przy sfalowanej powierzchni przeszkadzać mogą refleksy świetlne fal, gdyż mogą odbijać się od wyświetlacza i zmniejszać jego kontrast zwłaszcza kiedy obiektyw skierowany jest w kierunku dna.
Dodatkowo kadrowanie moze być utrudnione kiedy unosimy się w toni - brak oparcia a szczególnie falowanie i wszelkie inne ruchy wody powodują, że kadrowanie jest niestabilne. Najwygodniej fotografowac więc z pozycji kolanami na dnie. Daje to dobrą stabilizację.
Najłatwiej fotografować nieruchome obiekty posczywające na dnie - trudniej małe szybko poruszające sie rybki. Tutaj duzo zalezy od naszego aparatu - jesli aparat potrafi szybko złapac ostrość i zrobić zdjęcie (lustrzanka) to dobrze, natomiast jesli aparat zbyt długo sie zastanawia to z fotografowania pojedynczych rybek śmigających przed obiektywem radze zrezygnować. Nieco łatwiej mozna fotografować rybki na tle skały, rafy będącej w niewielkiej odległości od nich - ostrość ustawiamy na rafę i spust wciskamy w dogodnym momencie. Takie rozwiązanie jest dobre kiedy odległość między rybkami a rafą w tle jest dużo mniejsza niż odległość fotografa od rybek (głębia ostrości).
Czasami pomaga pewien ciekawy chwyt - wyłączmy w aparacie automatykę tak aby ostrość (odległosć) była ustawiana ręcznie a nie przez autofocus. Ustawiamy ją tak aby focus był ustawiony na stałe np. na odległość 1 metra. Teraz możemy szukac dogodnego kadru starając się aby przepływające rybki (albo przynajmniej jedna z nich) znalazły się własnie w takiej odległości i robimy zdjęcie. Doje to taką przewage, że aparat nie ustawia ostrości i momentalnie robi zdjecie w momencie pstryknięcia. Na 10 pstryknięć zaledwie 1-2 zdjecia  będą ostre ale za to mamy szansę sfotografować naprawde ruchliwe obiekty. Można sobie pomóc np. dokarmiając rybki.
Tyle  o kadrowaniu.
Chyba najbardziej kluczowym i specyficznym dla środowiska wodnego elementem jest przejrzystość wody. Przejrzystość wody stanowi barierę niczym mgła. Im większa przejrzystość tym dalej moze sięgac fotografowane pole. Generalnie warto fotografować obiekty znajdujące sie do 1/3 przejrzystości wody. Jesli przejrzystość wody wynosi 10m - fotogarfujmy tak by ostrość nie sięgała dalej niż 3m, jak przejrzystosć sięga 30m - możemy "ostrzyć" śmiało na 10m. Im bardziej obiekty "giną" w mgiełce tym większe problemy ma aparat z ustawieniem na nich ostrości (słaby kontrast).
Światło. Jak mówią fotografowie- światło fotografie tworzy i światło fotografię niszczy.
Przede wszystkim pod woda moze nam brakować światła. Po pierwsze dlatego, że woda silnie je pochłanai i na głębokosci kilku metrów będzie 2x mniej światła niz na powierzchni (mimo, że subiektywnie może nam sie wydawac bardzo jasno). Ale światła pod wodą jest mniej zwłaszcza wtedy kiedy wpada do wody pod ostrym katem (nisko słońce). Dlatego należy fotografować głównie wtedy kiedy słońce jest wysoko na niebie - wtedy ilość światła wpadająca do wody (a nie odbijajaca się) jest największa. Stosowanie lampy błyskowej odradzam - dopóki fotografujemy w prześwietlonej wodzie a nie w grotach, czy dziurach jej stosowanie jest zbędne. Lampa wbudowana szybko wyczerpie baterie aparatu i daje sztuczne światło. Co innego kiedy światła brakuje - oczywiscie , wtedy musimy uzyć lampy. Ponadto lampa jest źródłem pełnego spektrum światła (wszystkie barwy) a jak wiemy, im głebiej tym postrzegane barwy są uboższe. Wiec jeśli zalezy nam na uchwyceniu jaskrawych zwłaszcza czerwonych, pomarańczowych kolorów to albo powinnismy trzymać sie blisko powierzchni albo korzystac z lampy. Każda większa masa wody niezaleznie czy w pionie czy w poziomie będzie poszarzac kolory na zdjeciach. Więc najbardziej kolorowe obieky winnismy fotografować z małej odległości i na małej głębokości - lub z lampą.
Zdjęcia zdominowane jakims kolorem np. zielonym, niebieskim bez problemu
 można zbalansować (balans bieli) w programach do obróbki zdjeć. Najlepszy do tego jest CameraRaw Photoshopa. Wbrew pozorom programem tym można obrabiac nie tylko pliki surowe tupu RAW ale takze zwykłe jpg. Mozna tez skorzystać z opcji kalibracji bieli w aparacie ale niestety przy zmianie głebokości a nawet kadru kalibrację trzeba wykonywac od nowa, bo światło na róznych głebokościach ma inna barwę.