Fotografowanie pod wodą

Fotografia podwodna



Kadrowanie

Najtrudniejsze w fotografii podwodnej oprócz samego nurkowania jest prawidłowe kadrowanie i dobór parametrów ekspozycji - światła i czasu.
W kadrowaniu przeszkadza przede wszystkim maska przez, którą patrzymy na wyświetlacz aparatu, (zaparowana na pewno nam nie pomoże). Dodatkowo na małych głębokościach przy sfalowanej powierzchni przeszkadzać mogą refleksy świetlne fal, gdyż mogą odbijać się od wyświetlacza i zmniejszać jego kontrast zwłaszcza kiedy obiektyw skierowany jest w kierunku dna.
Dodatkowo kadrowanie może być utrudnione kiedy unosimy się w toni - brak oparcia, a szczególnie falowanie i wszelkie inne ruchy wody powodują, że kadrowanie jest niestabilne. Najwygodniej fotografować więc z pozycji kolanami na dnie. Daje to dobrą stabilizację.
Najłatwiej fotografować nieruchome obiekty spoczywające na dnie - trudniej małe szybko poruszające się rybki. Tutaj dużo zależy od naszego aparatu - jeśli aparat potrafi szybko złapać ostrość i zrobić zdjęcie (lustrzanka) to dobrze, natomiast jeśli aparat zbyt długo sie zastanawia to z fotografowania pojedynczych rybek śmigających przed obiektywem radze zrezygnować.
Nieco łatwiej można fotografować rybki na tle skały, rafy będącej w niewielkiej odległości od nich - ostrość ustawiamy na rafę i spust wciskamy w dogodnym momencie. Takie rozwiązanie jest dobre kiedy odległość między rybkami a rafą w tle jest dużo mniejsza niż odległość fotografa od rybek (głębia ostrości).
Czasami pomaga pewien ciekawy chwyt - wyłączmy w aparacie automatykę tak aby ostrość (odległość) była ustawiana ręcznie a nie przez autofocus. Ustawiamy ją tak aby focus był ustawiony na stałe np. na odległość 1 metra.
Teraz możemy szukać dogodnego kadru starając się aby przepływające rybki (albo przynajmniej jedna z nich) znalazły się właśnie w takiej odległości i robimy zdjęcie. Doje to taką przewagę, że aparat nie ustawia ostrości i momentalnie robi zdjęcie w momencie pstryknięcia. Na 10 pstryknięć zaledwie 1-2 zdjęcia  będą ostre ale za to mamy szansę sfotografować naprawdę ruchliwe obiekty. Można sobie pomóc np. dokarmiając rybki.


Przejrzystość wody

Tyle  o kadrowaniu.
Chyba najbardziej kluczowym i specyficznym dla środowiska wodnego elementem jest przejrzystość wody. Przejrzystość wody stanowi barierę niczym mgła. Im większa przejrzystość tym dalej może sięgać fotografowane pole. Generalnie warto fotografować obiekty znajdujące się do 1/3 przejrzystości wody. Jeśli przejrzystość wody wynosi 10m - fotografujmy tak by ostrość nie sięgała dalej niż 3m, jak przejrzystość sięga 30m - możemy "ostrzyć" śmiało na 10m. Im bardziej obiekty "giną" w mgiełce tym większe problemy ma aparat z ustawieniem na nich ostrości (słaby kontrast).

Światło

Jak mówią fotografowie- światło fotografie tworzy i światło fotografię niszczy.
Przede wszystkim pod woda może nam brakować światła. Po pierwsze dlatego, że woda silnie je pochłania i na głębokości kilku metrów będzie 2x mniej światła niż na powierzchni (mimo, że subiektywnie może nam sie wydawać bardzo jasno). Ale światła pod wodą jest mniej zwłaszcza wtedy kiedy wpada do wody pod ostrym katem (nisko słońce). Dlatego należy fotografować głównie wtedy kiedy słońce jest wysoko na niebie - wtedy ilość światła wpadająca do wody (a nie odbijająca się) jest największa. Stosowanie lampy błyskowej odradzam - dopóki fotografujemy w prześwietlonej wodzie a nie w grotach, czy dziurach jej stosowanie jest zbędne. Lampa wbudowana szybko wyczerpie baterie aparatu i daje sztuczne światło. Co innego kiedy światła brakuje - oczywiście , wtedy musimy użyć lampy. Ponadto lampa jest źródłem pełnego spektrum światła (wszystkie barwy) a jak wiemy, im głębiej tym postrzegane barwy są uboższe. Wiec jeśli zależy nam na uchwyceniu jaskrawych zwłaszcza czerwonych, pomarańczowych kolorów to albo powinniśmy trzymać sie blisko powierzchni albo korzystać z lampy.

Balans bieli

Każda większa masa wody niezależnie czy w pionie czy w poziomie będzie poszarzać kolory na zdjęciach. Więc najbardziej kolorowe obiekty winniśmy fotografować z małej odległości i na małej głębokości - lub z lampą.
Zdjęcia zdominowane jakimś kolorem np. zielonym, niebieskim bez problemu
 można zbalansować (balans bieli) w programach do obróbki zdjęć. Najlepszy do tego jest CameraRaw Photoshopa. Wbrew pozorom programem tym można obrabiać nie tylko pliki surowe tupu RAW ale także zwykłe jpg. Można tez skorzystać z opcji kalibracji bieli w aparacie ale niestety przy zmianie głębokości a nawet kadru kalibrację trzeba wykonywać od nowa, bo światło na różnych głębokościach ma inna barwę.